vrijdag 19 juni 2015

Fruitig, zomers haakpatroon

Met de zomer wil het nog niet echt vlotten. Dus dan maken we zelf maar een beetje zomer!
Ik bedacht een eenvoudig fruitig patroontje waar je van alles mee kunt.



Het is gebaseerd op het patroon van het gehaakte lekkers wat ik eerder maakte.

Partje watermeloen

Nodig
  • Garen in roze, groen, wit en zwart
  • Bijpassende haaknaald
  • Stopnaald
  • Schaartje

Werkwijze
  • Je haakt met roze in een magische ring drie lossen en 11 stokjes.
  • Trek de ring dicht en sluit de ronde met een halve vaste.
  • Twee lossen en 1 stokje in de eerste steek.
  • In alle volgende steken 2 stokjes.
  • Netjes afhechten (zie foto's hieronder).


1. Knip na het laatste stokje de draad op 10 cm af en trek hem met de haaknaald uit je werk.
2 en 3.Steek de draad van voor naar achter door allebei de lusjes van het eerst gehaakte stokje (sla de twee lossen over).
4. Steek nu van voor naar achter door alleen het achterste lusje van het laatst gehaakte stokje.
Voorzichtig aantrekken en de draad aan de achterkant wegwerken. Je ziet nu niet meer waar je de verbinding maakte.


  • Hecht nu wit aan en haak een losse.
  • Haak in dezelfde steek een half stokje.
  • Haak dan in elke volgende steek 2 halve stokjes.

  • Ook deze ronde netjes afhechten.


Voor de pitjes
  • Neem nu een zwarte draad van ongeveer 30 cm en maak aan een kant een dubbel knoopje. Rijg de draad door je stopnaald.
  • Haal de draad aan de achterzijde door een paar steekjes zodat het knoopje vastzit aan je werk. Maak nu op (ongeveer) gelijke afstand zes kleine steekjes. 
  • Afhechten.


  • Vouw het rondje nu dubbel met de goede kant buiten. Zorg dat de pitjes mooi verdeeld zijn.
  • Hecht groen garen aan in de punt rechts en haak 1 losse.
  • Nu ga je de twee randen aan elkaar haken met vasten, in elke steek 1 vaste. Zorg er daarbij voor dat je bij elke steek allevier de lusjes opneemt, de twee van de voorkant en de twee van de achterkant.
    Als je vanaf de tweede vaste meteen het begindraadje zorgvuldig tussen de twee helften wegstopt, en er als het ware overheen haakt hoef je het straks niet meer weg te werken ;-)

  • Zorg dat je helemaal doorhaakt totdat je aan de andere kant weer beneden bent. Hier kun je afhechten en de draad wegwerken.

Je meloenstukje is nu klaar!


Idee
Haak er een heleboel en maak er een vrolijke zomerslinger van, bijvoorbeeld voor in de caravan ;-)

Variatie 1
Je kunt van het meloenstukje ook een sleutelhanger maken door na de laatste  vaste 5 lossen te haken en dan de draad af te knippen op 10 cm. 
Haal nu je haaknaald even uit je werk en haal het gemaakte sliertje lossen door het oogje van een sleutelhanger of door een sleutelring.
Zet dan het einde vast met een halve vaste in je laatste vaste en hecht stevig af zodat het niet los kan gaan.
Zelf vind ik de sleutelhanger mooier als hij een beetje is opgevuld. Doe dat dan als je ongeveer halverwege het omhaken bent.

Variatie 2
Je kunt het meloenstukje ook een klein beetje opvullen en aan de achterkant een speldje vastmaken. Nu heb je een vrolijke broche voor op je favoriete zomerjurkje.

Variatie 3
In plaats van een meloenstuk kun je ook een ander fruitpartje maken.
Je doet dan precies hetzelfde, alleen maak je in plaats van zwarte pitjes nu wit vruchtvlees:
  • Neem een witte draad van ongeveer 50 cm en maak aan een kant een dubbel knoopje.
  • Rijg de draad door je stopnaald.
  • Haal de draad aan de achterzijde door een paar steekjes vlakbij het midden zodat het knoopje vastzit en niet straks door het gaatje in het midden wordt getrokken.
  • Haal de draad door het middengaatje heen naar voren.
  • Maak een lange steek tot in de witte rand. Om het een beetje mooi te verdelen kun je er steeds drie groepjes van halve stokjes tussen laten zitten. Persoonlijk vind ik het niet zo belangrijk om het allemaal heel precies te doen.

De afwerking is nu hetzelfde als met het meloenstukje, alleen gebruik je voor het omhaken dezelfde kleur als waarmee je begon, dus in dit geval geel, voor de schil van de citroen.



En natuurlijk kun je ze in alle kleuren maken: 

Oranje voor een sinaasappelstukje...


...of groen voor een partje limoen.


En die mooie zomer...die komt zo echt wel hoor!

21 opmerkingen:

  1. Wat weer een ontzettend gaaf idee is dit! Leuk als klein afscheidscadeautje voor groep 8 :-) <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad een superidee Helma. En je hebt ze echt zo gemaakt. Fijn weekend!

      Verwijderen
  2. Heel tof, die fruitjes! Ik heb je blog ontdekt via Sofie van 'Fie bakt, haakt en naait' en vind hier allemaal leuke dingen! Ben zelf nog niet zo lang aan het bloggen, maar deze blog wordt één van mijn voorbeeld/inspiratie-blogs :-)
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lieve lovende woorden. Dankjewel daarvoor. Ik ben zelf ook pas in januari begonnen met bloggen hoor, dus nog behoorlijk nieuw. Waar vind ik jouw blog zodat ik ook eens bij jou kan gluren? ;-)

      Verwijderen
  3. heel leuk!! echt zomers, om vrolijk van te worden. bedankt voor het patroon! groetjes esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kwam via een andere blog hier terecht, de schijfjes zijn geweldig!! Ik ga ze zeker maken, ik wil ze dan in een mason jar doen :-) Dank voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een superleuk patroontje, die ga ik binnenkort ook eens maken!
    Leuk blog heb je, ik volg je nu volgens mij overal haha
    Groetjes en slaap lekker, Wendy
    Wendy's Mhaaksels

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor een ABC snail. Ik moet iets verzinnen voor de letter P en waarom niet gewoon partjes :D Heb ik een hele goede reden om deze te haken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om te zien dat jouw patroontje overal opduikt! Het is ook zo gaaf! Zo passend bij deze warme zomer! Bedankt voor het delen! Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, leuk is dat! Ik word daar best wel blij van :-)
      Dank voor je reactie. XXX

      Verwijderen
  8. Wat zijn die leuk, ze zouden perfect passen bij mijn gehaakte citroen en appelsien pannenlappen ;-)
    Fijn weekend verder,
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk patroontje! Ik heb al twee mini meloentjes gemaakt als oorbelletjes en zal van de citrusvruchtjes ook een aantal paar maken. Bedankt dat je het wilde delen!
    Groetjes, Angélique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Ik vind ze zelf ook nog steeds enig. Zit je op Instagram?

      Verwijderen
  10. Que amores!

    Parabéns!
    Grande abraço do Rio de Janeiro, Brasil

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oooooooh dank je wel voor dit suoerleuke patroontje! Ze haken zoooo heerlijk weg!!!! Ga mijn collega's helemall blij maken ermee! Superdankjewel voor t delen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een enthousiasme. Superleuk! En graag gedaan. Ben benieuwd of je collega's er blij mee zijn.
      Fijne dag!

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.